Bryllup

Ønsker I vielse eller velsignelse i Dronninglund Kirke, er I velkomne til at kontakte kordegnen og lave en aftale.

For at blive viet eller velsignet i Dronninglund Kirke skal én af jer være medlem af folkekirken og I skal have tilknytning til sognet.

Tilknytning til sognet defineres således:

·        En af parterne er eller har været bosiddende  i Dronninglund eller Dorf sogn eller

·        Deres børn, søskende eller forældre er bosiddende i Dronninglund eller Dorf sogn eller

·        Den ene af parterne er døbt eller konfirmeret i Dronninglund kirke

Har I ingen tilknytning til Dronninglund Sogn, kan I stadig blive viet her, men skal betale kirkens omkostninger ved at afholde brylluppet. En vielse i Dronninglund Slotskirke koster kr. 5364,56 kr.
Beløbet prisreguleres hvert år.

På grund af den store søgning er der tre mulige tidspunkter for vielse i Dronninglund Slotskirke om lørdagen: Kl. 13.00 – kl. 14.30 – og kl. 16.00.

Inden vielsen skal I have en samtale med præsten, hvor I skal vælge salmer til vielsen.
I kan se en liste med salmeforslag her

Fotografering er tilladt fra sin plads og uden blitz. Det kan aftales at der er én person der tager billeder fra gangen når bruden føres ind og når parret går ud sammen.

Det er ikke tilladt at kaste med ris, fuglefrø eller blomsterblade inden for kirkemuren, men sæbebobler er velkomne.

Vil du vide mere om bryllup, kan du læse mere her.

Det praktiske inden vielsen

Prøvelsesattest

I skal søge om en prøvelsesattest inden vielsen, I søger på borger.dk. Hvis den ene  eller begge parter ikke er dansk eller nordisk statsborger skal I søge den hos Familieretshuset.

Attesten må maks være 4 måneder gammel på vielses dagen.

Navneænding

Ønsker I navneændring i forbindese med vielsen skal I ansøge påborger.dk. Det er gratis i 3 måneder efter vielsen.

Pynt

I skal selv sørge for pynt i bænkerækkerne, hvis I ønsker det. Der kan være pyntet i forbindelse med højtider, spørg kordegnen.

I kan finde inspiration til salmer her.